zaterdag 14 maart 2015

Knutselvoedsel.

Wèg met het fabriekseten dat tegenwoordig de norm is !  In plaats daarvan terug naar zelf bereide gerechten. Al die toevoegingen met E-nummers, suikers, smaakversterkers, transvetten, bewaarmiddelen en zout kunnen we missen als kiespijn. Mijn zoektocht naar volwaardige voeding eindigt in mijn eigen keuken. Ik hang geen enkele voedingswijze aan maar gebruik mijn gezonde verstand.

De moderne mens heeft nog steeds dezelfde genen als zijn voorouders. Die leefden van de jacht en de visvangst. Granen en melkproducten stonden niet op hun menu. Voor mensen met bloedgroep O zijn gluten de voornaamste dikmakers. Het overgrote deel van de bevolking heeft deze bloedgroep en  is het dusniet verwonderlijk dat obesitas als een epidemie om ons heen grijpt. Daarover heb ik eens een column geschreven:

Ons voedingspatroon bevat teveel granen en te weinig groenten en fruit. Dáár zouden we onze koolhydraten uit moeten halen. We zijn zo gewend aan ons dagelijks brood dat we menen niet zonder te kunnen. In België is een witte boterham met choco het nationale ontbijt. Onze noorderburen doen het iets 'gezonder': een bruine boterham met pindakaas.
“Dan kunnen we niets meer eten!” hoor ik u al denken, maar dat valt in de praktijk heel erg mee.

Melk veroorzaakt ook nogal wat problemen en wij zijn enkel een afzetmarkt voor de industrie. Kijk eens in de supermarkt hoe groot het aanbod is van steeds weer nieuwe producten die erbij komen.
Het is belangrijk om niet abrupt van voedingspatroon te veranderen maar om dit geleidelijk te doen.
Leer vooral opnieuw te genieten van ècht voedsel dat ook nog goed is voor je lichaam.

Interesse voor kwalitatieve voeding en het bereiden daarvan ligt waarschijnlijk in mijn genen opgeslagen. Mijn grootvader was chef-kok en had een eigen restaurant. Ik heb er niet mijn beroep van gemaakt maar als culinair journalist kan ik er wel over schrijven. Smakelijk!
Elk goed gesprek begint met een kop koffie. Daarover morgen meer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten