maandag 27 juli 2015

Gezond afslanken met Jasper

'Koolhydraatarme recepten' tik ik in bij Google en kom op de pagina van Jasper Alblas terecht, een gezondheidscoach uit Amsterdam.
Op doktersadvies moet ik koolhydraatarm eten omdat ik een verteringsprobleem heb met zetmeel en suiker. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het vergt toch wat creativiteit om smakelijke maaltijden zonder granen en melkproducten op tafel te zetten .
Omdat ik ook nog eens tien kilo te zwaar ben leek me de voedingswijze van Jasper een uitkomst.
Er zijn drie verschillende programma's waaruit ik kan kiezen. Ik ga voor het meest flexibele onderhoudsprogramma dat in eerste instantie een week duurt maar levenslang voortgezet kan worden. Daarnaast zijn er ook nog vier detoxprogramma's.

Via de website heb ik het smoothieboek gedowload waar ook sapjes in staan.
Geen tijdrovende menu's maar pure kost en in een handomdraai klaar. Twee keer per dag de keukenmachine het werk laten doen en dan lekker genieten van een heerlijke smoothie gemaakt van groenten en fruit. De andere twee vaste maaltijden kies ik uit zijn hardcover kookboek 7x7 dat ik via de post heb laten komen. De recepten zijn overheerlijk en een restaurant waardig. Soms pas ik ze een beetje aan mijn eigen smaak aan. 



De eerste twee weken heb ik er in zitten lezen en elke dag een recept uitgeprobeerd.
Die kennismakingsperiode is nu voorbij en vandaag ben ik met het echte werk begonnen. Een blik op de weegschaal zegt me dat ik toch al twee kilo kwijt ben zonder honger te lijden. Dat is ook de bedoeling. Niet minder eten maar ànders eten is de boodschap. Teveel koolhydraten zijn funest voor onze gezondheid en nìet de vetten zoals ons in het verleden altijd is wijs gemaakt. We moeten dan wel de goede vetten gebruiken zoals olijf-en kokosolie. Ook maakt hij royaal gebruik van allerlei soorten noten in zijn bereidingen. Voedselcombinaties die op het eerste gezicht nogal vreemd lijken, blijken dan toch goed mee te vallen en zelfs meer dan dat. Op de Facebookpagina van Jasper kunnen mensen een vraag stellen en die wordt binnen een paar uur of een dag beantwoord. Ook worden tips van deelnemers uitgewisseld. 


Ik leef bewust en ken mijn eigen lichaam goed. 's Ochtends heb ik een gigantische honger en die krijg ik niet gestild met alleen maar een smoothie, dus die drink ik als tussendoortje. Ik begin dan maar met een ontbijtrecept uit 7x7. 's Middags een lunch-of dinerrecept, in de late namiddag weer een smoothie en 's avond nog een verantwoorde snack .
Deze manier van eten bevalt me uitstekend en ik heb de granen nog geen moment gemist.
Als vervanging zijn wel een kleine hoeveelheid zaden zoals quinoa en boekweit toegestaan.
Van melkproducten komt alleen kwark in aanmerking. Die neem ik regelmatig als ontbijt met een beetje honing en chiazaad erdoor, vergezeld van een portie fruit en een paar amandelcrackers. 

Mijn energieniveau neemt voelbaar toe en ik merk dat ik ook met minder slaap toe kom. Als de daling in mijn gewicht nu ook nog zichtbaar wordt ben ik helemaal tevreden. Er is geen haast bij. 
Ik ga dit jaar niet meer naar warme oorden waar ik mijn badpak tevoorschijn moet halen maar volgend voorjaar wil ik wèl minder kilo's in het vliegtuig meesjouwen !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten