zondag 2 augustus 2015

Kattenvoer

“Een poes mag drie procent van haar gewicht per dag aan voeding krijgen”, zegt mijn jongste dochter die een fokkerij in Maine Coons katten heeft. Geldt dat ook voor de mens? Iemand die zeventig kilo weegt zou dan een hoeveelheid van twee kilo en één ons dagelijks mogen eten. Met drie hoofdmenu's, de snacks en de smoothies kom ik aardig in de buurt. 


De recepten van Jasper zijn gebaseerd op het paleodieet, eten in overeenstemming met onze genen. Granen bevatten meer dan zeventig procent koolhydraten en ook gluten. Bovendien verzuren ze het lichaam. Sommige zaden zoals boekweit zijn ook koolhydraatrijk maar ze zijn wel gezond.
's Ochtends is mijn zoetbehoefte het grootst en ik heb graag iets te kauwen. De voorvertering begint ten slotte al in de mond. Mijn favoriete ontbijt zijn de boekweitpannenkoekjes met banaan geworden. De bananenschil moet wel al bruine stipjes hebben want dan is de banaan lekker zoet. De granola met kwark en vers fruit vind ik ook lekker. Kwark bevordert de groei van goede darmbacteriën. Om de magere kwark toch een romige smaak te geven meng ik hem met ricotta. De avond ervoor doe ik een eetlepel chiazaad in een kopje met een beetje water en zet het in de koelkast. De ochtend daarop is de hoeveelheid verdubbeld en is de massa geleiachtig geworden. Daar neem ik een volle eetlepel van en roer het door de kwark.

Als tussendoortjes maak ik smoothies. De choco-smoothie bevalt goed. Nummer 1 is te zuur met het sap van een hele citroen. Dat heb ik moeten compenseren met honing. De volgende keer maak ik hem met een hele banaan en met maar één eetlepel citroensap. Dan hoef ik er geen honing bij te doen. Bij nummer 5 vind ik de kokossnippers erdoor niet lekker, kokoswater kan wel.
Nummer 12 is genoeg voor drie keer! De halve citroen heb ik weggelaten maar bijzoeten met honing is toch nodig. De boerenkool blijft te grof ondanks het voldoende lang mixen. De smoothies worden lekker romig als er veel noten in zitten zoals bij nummer 13.

Clubsalade
 Het dinerrecept boerenkool heb ik met zoete aardappel en knolselder gemaakt, ook heel lekker. De quinoa met geroosterde pompoen is heerlijk maar ik mis er nog iets aan, wellicht blokjes spek of feta? De rosbief-en bietensalade als lunchgerecht valt heel goed in de smaak. Vooral de geroosterde hazelnoten geven extra beet. Later heb ik de salade nog eens gemaakt met zure haring en heb ik de rozijnen weggelaten. De snack van de amandeltoastjes met sardientjes en avocado zijn een perfecte combinatie. Door het amandelmeel heb ik een eetlepel sesamzaad gedaan.

Met al die verschillende ingrediënten die ik nodig heb is de groentenlade van mijn koelkast altijd goed gevuld maar het is oppassen om alles op tijd verwerkt te krijgen. De boodschappenlijstjes zijn heel handig maar als ik op zondag vijftig gram knolselder nodig heb en op maandag honderd gram heb ik nog bijna een hele knolselder over. De oplossing hiervoor is blancheren en invriezen. Hetzelfde geldt voor de pompoen. De boerenkool, spinazie en broccoli koop ik als diepvriesblokjes zodat ik steeds een kleine hoeveelheid kan nemen.
De niet-biologische groenten en fruit was ik in water waar een beetje zuiveringszout aan is toegevoegd om de pesticiden goed te verwijderen: per liter water een theelepel. Ook als de schil er af moet schrob ik hem toch met een borsteltje. Wist je trouwens dat het drinken van sodawater aangevuld met citroensap het ontzuren bevordert? Ik drink elke dag minimaal een glas water waaraan  een eetlepel vers citroensap is toegevoegd.  Dit is mijn favoriete frisdrank! Een glas water met een theelepel zuiveringszout smaakt naar mineraalwater zonder koolzuur. Kijk ook op:  http://www.goldenawareness.net/2015/08/een-drankje-dat-10000-keer-sterker-is.html

Al met al heb ik deze week veel tijd in de keuken doorgebracht. Niet erg, want dit culinair avontuur belooft een blakende gezondheid èn een slanke lijn. Dáár doe ik het voor!
www.jasperalblas.nl

Nú in de aanbieding voor in-en uitwendig gebruik:
http://www.zechsal.eu/populaire-producten/zechsal-zuiveringszout-1-kg.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten