maandag 10 augustus 2015

Zo vol als een ei

Druk, drukker, drukst. Zo kan ik de afgelopen week het best omschrijven. Mijn dagen waren letterlijk zo vol als een ei. Weinig tijd gehad om in de keuken te experimenteren. Dat was slechts één recept: de venkelpuree. Het leek wel een babypapje. Voor mij toch liever gewoon de gestoofde versie waar nog wat beet aan zit. De gebakken zalm die ik erbij had gemaakt smaakte wel voortreffelijk. 

Ik heb me weten te behelpen met eigen vlug- klaar recepten zoals worteltjes met runderbraadworst, biefstuk met taugé, bamigroenten met kipblokjes en cashewnoten, garnalen met snoeptomaatjes en amandelcrackers, ijsbergsla met doperwtjes en gekookte ham, courgettensoep en schijfjes paprika gerold in een plakje kipfilet en een slablad om maar eens wat te noemen.
Elke ochtend heb ik mijn bakje kwark met stukjes fruit leeg gelepeld en daarna een boekweitpannenkoek met banaan verorberd.


                  Recept voor twee personen
Witte kool met ui, kip en cashewnoten
Twee uien snipperen en zachtjes bakken in kokosolie.  Een theelepel sambal oelek en een teen geperste knoflook toevoegen, alsook gedroogde kruiden: een theelepel ketoembar, een halve theelepel djienten en een mespunt laos. Dan 400 gram gesneden witte kool er bij doen, bio-kippenbouillonpoeder erover strooien, even omroeren en een scheutje heet water toevoegen met een eetlepel zeer fijn gesneden selderijblad. Tien minuten stoven.
De kipfilet (300 g) in  blokjes snijden en kruiden met peper, zout en kerriepoeder en vijf minuten roerbakken. Lekker met ongezouten cashewnoten.

De smoothies ben ik ook trouw gebleven . Bij nummer 8 heb ik de bleekselder vervangen door paksoi. Het blad heb ik gebruikt om te mengen met ijsbergsla. De rode biet heb ik vervangen door bio rode bietensap uit een fles. Nummer 27 maakt me duidelijk dat ik allergisch voor aardbeien ben geworden . Vorig jaar had ik al dat vermoeden maar nu weet ik het zeker. Ik krijg er jeukende uitslag van. En dan te bedenken dat ik er kilo's van heb verslonden!
De aardbeien heb ik dan maar vervangen door frambozen en de aardbeiensmoothie voor mijn man zijn neus neergezet. Die was er geen fan van maar hij heeft toch de helft opgedronken.

Onlangs heb ik het boek 'Kokosnoot geneest' aangeschaft en er gaat een wereld voor me open.
Met een pot extra virgin kokosolie in huis kun je jezelf behandelen voor allerlei in-en uitwendige kwaaltjes, ook overgewicht. Daarvoor zouden we drie tot vier eetlepels kokosolie per dag moeten gebruiken. Jaren geleden is de kokosolie in diskrediet geraakt omdat ze uit verzadigde vetten bestaat.
Bij de proeven die men toen deed gebruikte men echter gehydrogeneerde kokosolie die vol transvetten zit. Die zijn verantwoordelijk zijn voor het dichtslibben van de kransslagader, ook alle andere bewerkte oliën. De onbewerkte kokosolie gaat dit nu net tegen!
De vetten van de kokosnoot worden meteen als brandstof gebruikt en niet opgeslagen in het lichaam.Er zijn zelfs geen enzymen van de lever en de alvleesklier nodig voor de vertering. Kokos stimuleert de stofwisseling door een trage schildklier sneller te laten werken. Het zou galstenen oplossen en mensen waarbij de gal is verwijderd zouden probleemloos kokosvet kunnen gebruiken en daarmee ook de in vet oplosbare vitamines ADEK kunnen opnemen.
Ik ben erachter gekomen dat ik lange tijd geur-en smaakloze kokosolie heb gebruikt die onder de naam 'Palmin' in de Duitse supermarkten veel wordt verkocht. Om het enigszins smeerbaar te maken is het gemengd met zonnebloemolie, ook geen goede keuze. Nu haal ik de pure kokosolie bij Albert Heijn. Er zijn drie merken te vinden in de reformafdeling.



Na een blik op de weegschaal weet ik dat ik niet ben bijgekomen maar ook niet afgevallen.
De eerste twee weken was dat wel het geval. Toch voel ik dat mijn 'zwemband' al een beetje is leeggelopen. Misschien is het beter om een lintmeter te gebruiken dan een weegschaal?
Spieren zijn immers zwaarder dan vet.
Wellicht moet ik meer geduld oefenen of zuiniger omspringen met zetmeelrijke ingrediënten zoals zoete aardappel, boekweit, quinoa, havermout, banaan, dadels en honing. Die ga ik nu vervangen door stevia, het natuurlijke zoetmiddel dat jaren is tegengewerkt vooraleer het op de markt mocht komen.

Op www.calorielijst.nl kan je de juiste hoeveelheid koolhydraten van een product opzoeken.

'Kokosnoot geneest'. De eerste 20 pagina's zijn hier te bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten