maandag 17 augustus 2015

Bourgondische foodie

Iedereen wilt gezond oud worden toch? Mensen die een buitengewone interesse voor gezonde voeding hebben noemt men een foodie. Daar ben ik dus één van.
Mijn liefde voor eten begon in de puberteit. Ik zat op kostschool en ik herinner me dat ik altijd het gebak of andere lekkere dingen van mijn vriendinnen kreeg omdat die aan het lijnen waren. Soms liep ik met een hele zak Berliner Bollen naar mijn kamer waar ik ze met smaak verorberde. Toen had ik nog geen problemen met mijn gewicht. Ik was immers een sportvrouw.
Dat is nu wel anders. Gebrek aan beweging zorgt ervoor dat mijn gewicht niet wilt dalen.
Om toch wat beweging te krijgen heb ik alle ingrediënten voor mijn smoothies boven in de diepvriezer gelegd. Ook mijn laptop staat boven op mijn schrijfkamer. Dat levert extra trappen lopen op. Regelmatig blijft mijn kleindochter logeren en daar verbruik ik ook genoeg energie mee!
Vrouwen in en na de menopauze zouden een uur extra moeten bewegen. Of dat gaat lukken?

Ik neem me voor om vaker met de fiets naar de winkel te gaan. Een leuke rieten mand heb ik al aan het stuur hangen. Daar kan ik groenten en fruit in kwijt. Meer boodschappen? Dan prop ik de twee tassen aan de bagagedrager ook nog vol. Met dat extra gewicht is het zwaarder trappen.
Ook zou ik kunnen beginnen  met spierversterkende oefeningen. Onlangs heb ik bij de kringwinkel een boek van Karl Noten 'Een strakke buik voor iedereen' meegenomen. Nu de praktijk nog.
Het wordt wel tijd dat ik iets aan mijn fietsconditie ga doen. Ik woon ten slotte in het Fietsparadijs Limburg. Op vakantie wil mijn man met mij gaan fietsen maar dan zal ik nog heel wat uren moeten trainen om hem bij te kunnen houden. Op het ogenblik kan mijn man ook niet fietsen vanwege een blessure. Hij ligt er al twee maanden uit en zijn buikje begint te groeien. Dat vindt hij helemaal niet leuk. Voor hem geldt het gezegde: “Wat de boer niet kent dat eet hij niet”. Gelukkig vindt hij kokos lekker. Na enkele passages uit het boek 'Kokosnoot geneest' te hebben voorgelezen is hij om.

Overgewicht leidt tot hart-en vaatziekten. Omdat hij diabeet is moet hij extra opletten dat zijn bloedvaten goed blijven. Nu krijgt hij van mij twee maal daags een kommetje yoghurt waaraan een volle eetlepel kokospap en een halve eetlepel kokosolie is toegevoegd. Hij vindt het héérlijk!
Vanaf de eerste dag merkte hij al dat zijn bloedsuikerwaarden een stuk lager werden waardoor hij minder insuline is moeten gaan spuiten.
Kokosolie zorgt er voor dat het goede cholesterol in het bloed stijgt. We staan afkerig tegen het gebruik van cholesterolverlagende medicijnen vanwege de schadelijke statinen. Zijn cholesterolwaarden zijn altijd goed maar voor diabetici is de grens verlaagd. Maanden geleden is hij begonnen met goede magnesiumtabletten die ook een positieve uitwerking op het cholesterolgehalte zouden hebben. Over twee weken moet hij op controle. Ik ben benieuwd.

Zelf kom ik de laatste tijd moeilijk in slaap. Teveel energie door de kokosolie?
Ook lijkt het of ik meer last van opvliegers heb. Kokosolie zorgt voor een goede doorbloeding. Zou het dat zijn?

Ondertussen creëer ik zelf lekkere recepten want ik ben en blijf een Bourgondiër!
In de zomermaanden kan ik echt genieten van fruit en salades.

Gebakken zalm met witloofsalade.
Gegrilde zoete aardappel met komkommer en atjar.


Recept mayonaise (aangepast)
Extra vierge olijfolie geeft een wrange smaak. Ik neem nu gelijke delen olijfolie en avocado.

Recept kip met paprika en mango ( voor 2 personen)
300 g kipfilet in dunne plakjes gesneden
1 kleine oranje, groene en rode paprika
1 mango
150 gram gare quinoa
stukje gember fijn gesnipperd
zout, kerrie-en paprikapoeder
extra vierge kokosolie
Kook 125 gram quinoa in 2,5 dl water waaraan een ½ theelepel zeezout is toegevoegd.
De rest van de quinoa die je niet gebruikt kan je invriezen.
Kruid de kip en roerbak de stukjes in kokosolie.Schep ze uit de pan en bak de paprika.
Halverwege de baktijd gesnipperde gember toevoegen.
Schep de kipstukjes erdoor alsook de quinoa. Dien op met in stukken gesneden mango.


Recept kokospap
430 ml water
115 g kokosrasp
90 g Iraanse dadels
honing of stevia
mespunt kruidnagelpoeder
snufje Keltisch zeezout

Breng het water met het zout aan de kook.
Voeg de kokosrasp en de in stukken gesneden dadels toe, alsook het kruidnagelpoeder.
Laat een kwartier zachtjes koken. Neem van het vuur af en mix alles nog eens goed in de blender.
Voeg naar smaak honing of stevia toe.
Lekker in de kwark of yoghurt met mango of perzik.
Tip: Iraanse dadels zijn groter en minder droog dan Tunesische dadels.

 



Het paleo-en koolhydraatarme dieet krijgt steeds meer aanhangers. Er zijn al verschillende websites die deze manier van eten promoten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten